Simrishamn april – maj 2009

Inden min tur til Simrishamn i år havde jeg monteret nyt udstyr i min båd Big Futte. Jeg skulle afprøve det nye digitale kombiinstrument, en Lowrance HDS 10 med en Airmar P66 transducer. Herudover havde jeg også monteret NMEA 2000 netværk, så min ”gamle” navigator, en Lowrance LCX 112, og den nye HDS 10 kunne snakke sammen. Jeg monterede også motorinterface, så jeg digitalt kan se motorens omdrejninger og benzinforbrug m.m.

Turen startede dog ikke for godt. Først gik min motor i stykker, og siden blæste det meget. Den første morgen sejlede jeg ud på Nappen, men efter 3 timer havde jeg problemer med motoren. Gear/gas-boksen hylede og motoren gik i nødprogram. Jeg kunne resette den nogle gange, men til sidst hylede den hvert 8 sekund, og det er slet ikke til at fiske med! Da jeg sejlede ind, kunne den kun køre op til 3000 rpm. Nu gjaldt så det om at finde fejlen, få den rettet, og komme tilbage på vandet.Ole Hansen fortalte, at hans gamle 70 hk Suzuki havde haft samme problem, og dengang var det en temperatursensor, der skulle skiftes. Så vi vidste hvad vi skulle kigge efter. Jeg fik hjælp af Karsten Fuder og Ole Vedsted som havde sin servicevogn med. Havnefogden Jan Ljunggren ringede rundt til Suzuki forhandlere i hele Sydsverige, men ingen havde en temperatursensor på lager. Den skulle sendes fra Danmark. Så de første 4 dage af årets tur gik med at finde motorfejlen, vente på og herefter montere reservedelen. Det havde ellers været godt vejr, men da motoren endelig kørte igen, blæste det meget. En eftermiddag lagde vinden sig heldigvis, og kl. 17.30 sejlede jeg ud for at prøve de sidste timer. Grejet blev sat ude ved 9’eren, og der gik ikke ret lang tid, så fangede jeg en laks på 7 kg. Den aften blev det ikke til mere.

Næste dag prøvede jeg så igen det samme område og fangede en på 7,8 kg.og en på 8,5 kg. Jeg havde også et dobbelthug, men mistede begge. Team Fly med Johnny og Morten havde fulgt mig hele dagen uden hug. De havde ligget så langt ude, at der ikke var nogen problemer. Og til sidst fik heldigvis de deres flidspræmie. Johnny fik en på 8,5 kg og Morten en på 12,9 kg som var ny personlig rekord. Tillykke med dem. Vi prøvede i samme område dagen efter, men da var laksene væk, og vi hørte senere, at de fangede godt på 77’eren.

Så fulgte 4 dage med blæsevejr igen. For at udnytte tiden prøvede jeg en af dagene at trolle op langs kysten, for der var nogenlunde læ. Det var mest for at prøve det nye udstyr, som levede helt op til forventningerne. Det giver nogle utrolige flotte og meget detaljerede billeder. Jeg har aldrig set så flotte ekkolodsbilleder før. Jeg brugte som regel Lowrance HDS 10 som ekkolod og Lowrance LCX 112 som navigator, men jeg brugte også LCX 112’eren som ekkolod for at have noget at sammenligne med. HDS 10’eren giver nogle flottere og renere billeder at se på, og det er nemt at skrue op og ned for sensitiviteten, da knappen er i rækken lige under. Billederne fra LCX 112’eren er ikke nær så flotte og der er mere grums med. Det kan man selvfølgelig skrue ned for, men så bliver de større fiskestimer mere diffuse at se på. Jeg prøvede også LCX 112’eren som digitalt ekkolod, og det kan godt bruges. Det minder meget om det analoge ekkolod, men det kommer ikke på højde med den digitale HDS 10.

På mine gamle multiinstrumenter LCX 110 og LCX 112 har jeg næsten altid indstillet ekkoloddet manuelt. Det syntes jeg ikke er nødvendigt på HDS 10. Der er 8 programmer, man kan vælge og jeg brugte mest ”Langsom trolling” og farven ”Palette13”som indstilling. Der er knapper for Sensitivitet, Colorline og Range m.m lige under skærmen, så det er nemt at indstille. Når Sensitivitet står i Auto, kan man skrue op og ned med op til 40 %. Det er en lækker detalje. Skift af transducerfrekvens eller dybdeskalaen er lige så let, man skal ikke ind i menuen for at hente dem.
Når jeg kører med 2 stk. 10” instrumenter har jeg svært ved at se omdrejningstælleren. Så nu har jeg monteret motorinterface, så jeg digitalt kan se omdrejningerne og benzinforbrug m.m. Nu er det meget nemmere at ramme det rigtige omdrejningstal. Det er også godt til at vise hvor mange liter benzin jeg bruger i timen eller hvor mange sømil jeg sejler pr. liter. Også kan jeg se hvad omdrejningerne skal stå på for at komme længst pr. liter brandstof. Det er godt at kunne.

Fiskeriet svingede noget. Der var ikke den store mængde af laks, men små flokke som trak rundt. De var svære at finde, men havde jeg først fundet dem, var der som regel flere tilbud i området. En dag ved Nappen havde jeg hug af 7 fisk, og havde 4 med ind. Næste morgen blæste det, så jeg kom først derud ved 11-tiden, men da det hurtigt rygtes, hvor der er laks, var der mange både i området. Inden jeg kom helt derud, kunne jeg se stor aktivitet på HDS ekkoloddet. Jeg trykkede et waypoint ind, som via NMEA 2000 netværket kom op på navigatoren. Smart at det kan det! Jeg vendte båden, og nåede kun at sætte 2 stænger, så udløste den i 80 fod. Det var nemt og hurtigt kun at skulle have den anden stang op, så fighten kunne begynde. Det var ikke en stor laks, men en på 7,7 kg som var stor nok til at give en god fight. Nogle timer senere blæste det op igen, så jeg måtte ind. I den periode jeg var der, havde jeg kun 4 hele dage på vandet, men 8 gange hvor det kun blev fra nogle timer til ½ dags fiskeri. Jeg fangede i alt 15 laks, 5 havørreder og en regnbueørred, så det er jeg godt tilfreds med.

Efter at jeg er kommet hjem har jeg opdateret HDS 10’eren, for den havde lidt problemer med at finde ud af hvor nord var. Nu kører den fint, også med Navionics Platinum kort i 3D, og med foto af havnene m.m. Det bliver spændende at prøve Navionics Platinum + kort også. Den har plads til 2 kort, og jeg bruger Navionics, når jeg sejler frem og tilbage til fiskepladserne. Når jeg fisker, er det Claus’s fiskekort jeg bruger. HDS 10 kører også AIS, så man kan se de større fragtskibe. Det har jeg ikke monteret, men det kunne være spændende at prøve. Der er også kommet en ny Lowrance Broadband radar, som jeg håber at stifte bekendtskab med. Den kører med radiobølger, som ikke er farlige i modsætning til de gamle radarer som bruger magnetron og derfor udsender mikrobølger. Den skulle også være lettere at betjene, da den kører det hele automatisk og viser det hele meget tydeligere. Alt i alt har denne tur været god med mange forskellige oplevelser.

Laks på 15,1 kg

 

Laks på 8,8 kg

af Bjarne Schou

Udgivet i Bjarnes Artikler