Opsætning af motordata og brændstofforbrug.

Der er flere, der har problemer med at få motordata til at virke på deres HDS. Jeg vil her beskrive, hvordan jeg sætter det op.

Jeg har to af de nye HDS Gen 2 modeller, en 10” og en 12”, men det er ikke så væsentligt, for det er samme fremgangsmåde. Jeg har en 90 hk Suzuki motor med motorinterface på. Det vil sige, at motorinterface er forbundet over NMEA 2000 systemet til mine HDS instrumenter. Man kan kontrollere om motoren er med på HDS’en ved at gå ind i ”Netværk” og så ind i ”Enheds liste” og se motoren, der skal være med på listen.

For at sætte det op, skal vi ind i menuen ”Brændstof” og ”Fartøjets indstillinger” og her indsætte antal motorer og tanke. Tankkapaciteten skal også sættes op her. Husk at gemme det.

Jeg har opdateret mit motorinterface til sidste version, som hedder 2.5.0 LUF. Det er forholdsvis nemt at opdatere. Jeg har opdateringen på et SD kort, som skal i HDS’eren og så ind i ”Filer” og hvis man kun har det ene kort i, vises kortet foroven. Derefter vælger man den opdatering, man vil have, trykker enter og så kommer der et felt frem, hvor man kan vælge ”opgradering”. Når man har trykket på ”opgradering”, kan der godt gå et stykke tid, før man kan se, at den laver noget. Den kommer frem med en meddelelse forneden, når den er færdig. Inden man starter på at opdatere, skal der være fuld strøm på batteriet og man skal være i båden, for motoren skal være tændt. Den behøver ikke at køre, men nøglen skal være drejet, så der er strøm på motoren.

Der skal også være strøm på motoren, når man vælger overlaydata. Man skal ind i ”Overlay” og i ”rediger eller tilføje data”. Her vælges ”Motor” og så kan man hente de data, som man har brug for og så virker det. Jeg har før prøvet at hente de data fra ”Fartøj” men så virkede det ikke.

Til dem, som bruger de nye HDS Gen 2 modeller og som har opdateret til nyeste version 2.0, har Lowrance lavet om på den måde, de viser brændstofforbruget på. De viser nu forbruget, så det er nautisk mil pr. liter og ikke som det plejer at være, liter pr. nautisk mil. Det lyder næsten ens, men der er stor forskel. Mit forbrug ved 4400 omdrejninger og 22 knob er ca. 0,66 l pr. nautisk mil. Det er det punkt, hvor jeg kommer længst pr. liter brændstof. Det viser nu 1,56 nautisk mil pr. liter ved ca. samme omdrejninger. Det er heldigvis nemt at lave om på. Man skal ind i ”Måle enheder” og så ind under ”Economy” og lave det om til det, man ønsker. Det er nok bare en vane, men jeg vil gerne se mit forbrug af benzin som liter pr. nautisk mil.

Når jeg tanker benzin og tanken er fuld, så går jeg ind i menuen ”Brændstof” og så ”Optankning” og sætter den til fuld tank. Man kan også indsætte det antal liter brændstof, man fylder på og så lave en kalibrering, men har man skrevet det forkert eller der er for stor forskel på det HDS’en skriver i forhold til det, man fylder på, får man lavet om på K-værdien. K-værdien skal være på 0,028 som i fabriksopsætningen. For at finde K-værdien er man nødt til at være i båden, for motoren skal være tændt.
På HDS’er skal vi ind i ”Netværk” og vælg ”Enheds liste”. Der vælger vi ”Motor” og trykker enter på den. Ude i højre side nederst er der nu et felt, der hedder ”Data”, tryk enter på den. Så kommer alle de data frem, som er på motoren og et stykke nede kan man se, hvad K-værdien er. Det tal skal være 0,028 og hvis det ikke er det, skal motorinterface resettes med ”Reset Fuel Flow”, og så vil den genoprette kalibreringen til fabriksindstilling.

 

Af Bjarne Schou

Udgivet i ProStaff opsætninger