Opdatering af Lowrance HDS Gen 2 m.m.

Jeg har nu haft den nye HDS 12 Gen 2 Touch siden januar og er ved at vænne mig til at bruge touchskærmen. Den er nem at bruge og man behøver næsten ikke brugsanvisningen, det kommer af sig selv. Jeg har ikke renset skærmen endnu, for jeg ville se, om det gav problemer med at se igennem våde og fedtede fingeraftryk, men den er stadig nem at se på, når kalechen er oppe og den er i skygge. Det er kun, når solen falder på en bestemt måde, det kan ses, at skærmen er beskidt. Men uden kaleche og i solskin kan det godt være irriterende at se på alle de fedtfingre. Da vipper jeg HDS’en, så den næsten står lodret. Så er det ikke så tydeligt at den er beskidt, men jeg får den gjort ren inden næste tur.

 

IMG_2387

Her er et billede af mine instrumenter.

Jeg har det hele forbundet sammen på NMEA 2000 system og over Ethernet. Så nu har jeg tilsluttet en Lowrance 4G Broadband radar, en Lowrance Link 8 WHF, og en AIS sender, som hedder NAIS-400 med en antennesplitter, som hedder NSPL-400. Desuden den nye Lowrance Point-1 antenne og GoFree Wireless.

Jeg har opdateret mine to instrumenter med den nye version 2.0.45.135. Det er min HDS 12 Gen 2 Touch og min HDS 10 Gen 2. Det er næsten samme opdatering. Forskellen er vist kun, at den ene er til Touch’en og den anden er til den med knapper.

Den opdatering har givet mange nye og spændende muligheder. Jeg vil her nævne nogle af dem.

En af de bedste er at StructureScan nu kører med ”Auto Contrast”. Det giver et flot og rent billede, uden at vi skal justere, for det gør den selv. Nu er det også muligt at se kortet fra den ene HDS’er på den anden via Ethernet kabel. Vi kan nu også se to kort ved siden af hinanden, f.eks. Navionics og fiskekortet fra Claus. Jeg fandt ligeledes ud af at HDS’en nu kan se to fiskekort fra Claus på den samme HDS. Hvad skal vi så lige bruge det til?

Det er nu sådan, at på Claus’s fiskekort fra 2013 er der i Storebælt næsten ingen dybdeangivelser og dem, der er, er i meter på det kort, som ellers er i fod. Det er der, hvor jeg fisker mest, så det kan jeg ikke bruge. Og fiskekortet fra året før er i – minus meter, så det bruger jeg heller ikke. Kortet fra 2011 er i orden med mange dybder og det bruger jeg. Nu har jeg prøvet at have kortet fra 2011 og det fra 2013 i på samme tid i HDS’en. Den lægger begge kort ind, så de ligger oven på hinanden, så på den måde har jeg nu fået dybder på 2013 fiskekortet. Kortet fra 2011 er med forholdsvis få dybdekurver, men med mange dybdeangivelser og så er det i en mørkegul farve. Kortet fra 2013 er med mange dybdekurver, men uden dybdeangivelser og så er det hvidt, hvor der er lavt og lyseblåt på det dybere vand, og når de to kort er sat sammen, er det nemt og godt at se på.

Hastigheden på den indbyggede antenne er sat op, så den nu opdaterer 5 gange i sekundet og dermed bliver mere nøjagtig.

Nyt er også StructureMap i HD kvalitet, som jeg ikke har prøvet endnu. En anden ny feature er også, at man nu kan hente et bestemt område med waypoint, og ikke behøver at hente alle waypoint på en gang. Så er der kommet en feature, som hedder ”Damping”, hvor man bl.a. kan dæmpe visningen af farten, så den ikke svinger så meget. De features, som jeg har nævnt, er dem, som jeg synes, er de bedste, men der er mange flere.

Efter at jeg opdaterede, fik jeg problemer med at bruge min radar og se AIS bådene. Det viste sig, at når GoFree blev installeret, skulle radaren herefter opdateres og så kørte det hele igen. Det anbefales også, at man laver en hard reset, så navigatoren bliver nulstillet og starter op korrekt.

Jeg har prøvet den nye Lowrance Link 8 WHF. Som den er nu, er den ikke er så god som min gamle VHF, men de har oplyst, at der kommer en opdatering til den, så den skulle komme til fungere helt som den skal.

Den nye AIS- sender, NAIS-400 med antennesplitter NSPL-400, har kørt fint. Det er bare at sætte dem til, så kører det. Der er to af ledningerne, som man sætter over en kontakt og så kan man selv bestemme, om man vil udsende AIS signal eller ikke. AIS bådene bliver vist på skærmen med navne.

Den nye Lowrance Point-1 antenne bruger jeg kun til at forbedre min position med. Jeg bruger ikke kompasset i den. Jeg bruger i stedet mit RC 42 kompas fra min autopilot.

John Easton skriver om Lowrance Point-1 antennen, at man på HDS instrumenterne kan aflæse den anslåede positionsfejl, der kaldes EPE. EPE er en teknisk måde at måle nøjagtighed på. Som han skriver, bruger den de værst tænkelige single pings, der er, og skriver det. Han har fundet ud af, at den gennemsnitlige nøjagtighed er meget bedre. Han har også fundet ud af, at når han bruger HDS’en med den indbyggede antenne, viser den en EPE på ca. 30 – 40 fod, men den gennemsnitlige nøjagtighed vil være nede på 2-3 m. Bruger han LGC 4000 antennen har han en EPE på ca. 20 – 30 fod og så vil den gennemsnitlige nøjagtighed være nede på 1-2 m. Bruger han den nye Point-1 antenne har han kun en EPE på 8 – 18 fod og så vil den gennemsnitlige nøjagtighed være nede på 50 cm – 1 m. Opdateringshastigheden er på HDS’en med den indbyggede antenne 1 Hz, og med LGC 4000 antenne 5 Hz, og med Point-1 antennen på 10 Hz, altså 10 gange i sekundet.

Den nye GoFree Wireless har jeg koblet op på en mobiltelefon og kan nu se min HDS 10 og HDS12 på den. Men det er bedst at bruge en tablet, for så skulle man kunne bruge alle funktionerne. Det har jeg ikke prøvet endnu.

Alle de nye instrumenter kører med NMEA 2000, så de er nemme at koble op på systemet. De finder selv ud af at dele signalerne. Der skal bare sluttes strøm til.

Så radaren gør, at jeg kan se alt, der er over vandet. AIS’en gør, at jeg kan blive set, og selv se andre både. Ekkoloddet og StructureScan gør, at jeg kan se alt under overfladen. Det er godt med så effektive instrumenter.

af Bjarne Schou

Udgivet i Bjarnes Artikler