Møn / Simrishamn maj 2011

Siden sidste års tur til Simrishamn har jeg igen monteret nyt udstyr i min båd, Big Futte. Jeg skrev sidst, at jeg har 2 multiinstrumenter i min båd, en Lowrance HDS 10 og en LCX 112, og at jeg kun brugte LCX 112 til at se søkort fra Claus på. Nu er LCX 112 skiftet ud til en Lowrance HDS-10m, så nu har jeg to HDS-10 i båden og kan dele skærmene op som jeg gerne vil. Den ene HDS-10 med Navionics Platinum + kort eller fiskekortet fra Claus, med AIS bådene oven på, og med radaroverlay lagt ovenpå igen. Den anden HDS-10 med ekkolod og med StructureScan med sidescan og downscanbillede på. Det giver et godt overblik og kører helt perfekt.  For også at få et større overblik under vandet er jeg gået tilbage til min gamle ekkolodstransducer, en Lowrance 200 kHz HST-WSBL, for i de nye HDS’er er der indbygget en ny frekvens på 83 kHz, som virker sammen med Lowrancetransducerne og har en spredning på 60 grader. Det område, jeg nu ser under båden, er blevet meget større, så der kommer meget mere med på skærmen  ( se anden artikel for uddybning).

Jeg har også i flere år ønsket mig en ny autopilot i stedet for min Sports Pilot+, som ikke kører så godt på hydraulisk styring. Valget faldt på Simrad AP24, som er til hydraulisk styring. Den kan vist det samme som de andre autopiloter med at sejle i forskellige mønstre, men denne her kan også styre efter dybder. Det, med at den kan styre efter dybder, er nok ikke så aktuelt i Simrishamn, men til det hjemlige fiskeri i Lillebælt og Storebælt, tror jeg, det kan være en stor fordel. Hvis man vil fiske på en bestemt dybde, feks.10 m kurven, er det bare at vise den, at 10 m kurven ligger til styrbord eller bagbord, så styrer den efter den dybde ved hjælp af ekkoloddet. Den var åbenbart blevet så populær i Europa, at de ikke kunne nå at levere den, inden jeg ville af sted. Så den er jeg ved at montere nu, efter jeg er kommet hjem.

Min fisketur til Simrishamn startede den 3. maj med at jeg først kørte til Klintholm havn på Møn. Det var en af vores tidligere medlemmer i Fyns Trolling klub, Jan Schmidt, som havde talt rosende om fiskeriet ved Møn. Det var første gang jeg skulle prøve Møn og det var en flot køretur derned. Fra Odense er der ca. 200 km og det er en flot tur. De har et fint dobbelt slæbested og rampeafgiften skal betales ved købmanden og da han også har bagerbrød, er det fint. Jeg var på vandet ved 10 tiden og havde spurgt Jan, hvor det foregik. Han lå ude i bananen, men han havde ikke fanget noget endnu. Jeg sejlede langs kysten hen, hvor jeg kunne se Møns klint og så ud i bananen. Der var mange både, så jeg holdt mig på indersiden for lige at se, hvad der foregik. Jeg fik sat 2 stænger på den ene downrigger i 20 og 40 fod og skulle i gang i den anden side, da stackeren udløste. Jeg troede i første omgang, at jeg ikke havde sat den ordentligt, men det viste sig hurtigt, at der var fisk på. Den faldt dog hurtigt af igen og jeg så ikke fisken, men det var en større fisk. Jeg fik lige sat grejet igen, to på hver downrigger og to i overfladen, da de 2 nederste udløste. Jeg fik det andet grej ind og gjort klar med nettet. Det viste sig at være 2 store fisk; den ene blev nede det meste af tiden, mens den anden var oppe i overfladen hele tiden. Den lavede marsvinehop og væltede og rullede sig meget i overfladen og den så stor ud, men den var dårligt kroget og faldt af efter ca. 10 minutters fight. Den anden var ca. 300 m fra båden og gik nu og slog med hovedet, så det kunne minde om en torsk, men den havde taget et udløb som en laks, så det måtte det være. Den var utrolig sej at få ind til båden og gik dybt det meste af tiden. Der gik lang tid, før jeg så den første gang og den var utrolig svær at få i nettet. Det lykkedes og jeg var meget glad. Det var en hanfisk på 15,8 kg og en længde op 113 cm og den var utrolig flot. Den anden, som jeg mistede, vil jeg anslå til at veje ca. 3-4 kg mere end den, jeg fik. Så store og pragtfulde fisk så tæt på land, der var kun 2,3 sm ud til mit waypoint, og så fra en dansk havn. Det var ny rekord i dansk farvand. Jeg fiskede lidt videre, men var drillet af ålegræs hele tiden, og sejlede tidligt ind. Min kondition var ikke for god, da jeg havde lige fået fjernet trådene fra min sidste pacemakeroperation og jeg var meget træt. Hjemmefra havde jeg håbet at fange nogle mindre fisk til at starte med, så jeg kunne trænes lidt op. Jeg talte med en meget flink havnefoged om at overnatte i havnen. Jeg kunne ligge, hvor jeg ville og der var strøm på broen og der var toilet og bad. Jeg skulle have renset min fisk, men et rensebord var der ikke, så den blev renset ude i båden. Der kunne lånes fryser ved købmanden og havnefogden var så flink at køre mig frem og tilbage. Det var service.

Dagen efter kørte jeg mod Simrishamn. Først skulle jeg mødes med Karsten Fuder på motorvejen. Han var på vej hjem til Fyn fra Simrishamn og han ville tage min fisk med hjem. Efter en punktering på traileren og et besøg ved Nordisk Dæk Import for at få et nyt reservehjul, var jeg kørende igen. Jeg punkterede også sidst, jeg kørte hjem fra Simrishamn, så nu er jeg næsten i træning. Jeg kom godt til Simrishamn og fik rigget til. Efter en snak med de andre om, hvor de havde fanget fisk, kunne jeg høre, at der blev fanget mange fisk ved Davis Banke og i trafikken, men også den Svenske side ved Thors hul og 55 og 71 kunne bruges. Den første dag startede jeg ved Davis Banke Nord, og havde hurtigt fisk på, men de faldt af igen. Efter at jeg havde haft 4 gode fisk, som bare faldt af igen, snakkede jeg med Jan Schmidt og han foreslog at prøve enkeltkrogen fra Apexen for den brugte han selv, i stedet for trekrogen. Jeg prøvede at skifte et par stykker og det hjalp, for den næste fisk blev kroget godt. Den havde filtret sig ind i 2 andre liner, så der skulle klippes liner og så fik jeg klippet den forkerte, og laksen var væk igen.:-)  heldet var ikke lige med mig der. Jeg brugte Northern King Mag og Big Ed, der blev monteret med enkeltkroge og så måtte det bare prøves igen. Der gik ikke ret lang tid, før jeg havde 4-dobbelt hug. Det var ikke store fisk, for jeg kunne se, de sprang bag ved båden, men det var et flot syn. Da jeg samtidig var ved at køre en af mine overflade stænger ind, huggede en laks min Apex, men var hurtigt væk i et stort skumsprøjt, så jeg havde faktisk 5 dobbelt hug. Jeg fik de 4 laks, som var fra 6 kg og ned til 3 kg. Herefter fangede jeg nogle stykker på ca. 2 kg, som nænsomt blev genudsat. Dagen efter prøvede jeg samme sted igen og fik 3 fisk, hvoraf den største var på 11.3 kg, så der var mange fisk i området.

Det er et område, som er meget trafikeret med store coastere og færger, som skal hver sin vej. De sejler som regel på hver side af Davis Banke, og der er det en stor fordel, at jeg har AIS i båden. Jeg kan se dem fint på mit søkort som små trekanter med en stiplet streg i den retning, de sejler i.  En lang stiplet streg, hvis de sejler hurtigt og en kort, hvis de sejler langsomt og ellers kan man bare trykke ham ind, så er alle oplysninger om fart og kurs m.m. på skærmen. Efter nogle dage blev det blæsevejr, så jeg kunne få slappet lidt af, og det var tiltrængt. De næste dage prøvede jeg fra 55 og ud til 71 og fangede flere laks med en på 8 kg, som den største. Jeg var også inviteret til fødselsdag på havnen. Det var Allan Nielsen i Team Cjap, der havde 40 års fødselsdag. Han havde fået lavet en stor fiskelagkage, som smagte utroligt godt og så fik vi øl fra Jamaica, så der blev hygget i mange timer.

Da jeg stadig blev meget træt efter min operation, var det nu tiden at tage hjem. I den periode jeg var der, havde jeg 5 dage på vandet. Jeg fangede i alt 10 laks, som kunne bruges, og det er jeg godt tilfreds med. Turen hjem gik fint uden punktering denne gang.

Laks på 15,8 kg.

Her er et screenshot fra min HDS. Det er fra Davis Banke Nord. Det er min båd med den blå lineal og I kan se mine waypoint, som ligger på én række mod nord. Jeg har sat cursoren i Per Veronas båd og de andre både, der udsender AIS, kan også ses.