Møn marts/april 2012

Efter at havde prøvet Møn en enkelt dag sidste år skulle det prøves igen. Det er et spændende område og er man villig til at sejle langt, er der chance for et rigtigt godt laksefiskeri. Sidste år var jeg der først i maj og da var fiskene lige uden for Klintholm havn, så der skulle der ikke sejles så langt. I år prøvede jeg en tur i marts måned og igen i april måned. Efter en snak med de andre trollingfiskere kunne jeg høre, at man skulle ud til 40 m kurven, for det var der, det foregik. Nogle fiskede nord for trafiksepareringen, op mod Kriegers flak og andre fiskede syd for trafik- separeringen ned mod Rügen, så der skulle sejles langt for at finde laksene. Afstanden til 40 m kurven er ca. 20 sm og til syd for separeringen ca. 24 sm. Jeg havde fået nogle positioner, som lå 30 sm fra Klintholm havn og dem ville jeg prøve, men det er meget langt at sejle synes jeg. De første år i Simrishamn synes jeg også, at der var langt at sejle, når jeg ville ud til Sydnabben eller wp.55 men der er kun ca. 10 sm, men her ved Møn er der 20 sm til de første pladser, og ellers er der 30 eller 40 sm. Den ene dag, hvor jeg sluttede fiskeriet, var jeg 30 sm fra Klintholm havn og navigatoren viste, at jeg ville være i havn om 3 timer med den fart, jeg sejlede. Det var blæst op og der var skum på bølgerne, så jeg kunne kun sejle med ca. 10 knob uden at det skulle banke for meget. Så er der virkelig langt til havnen, men det blev bedre, vinden lagde sig, så jeg kunne sejle hurtigere. Det med at der er så langt, nåede jeg ikke at vænne mig til, men jeg prøver nok igen, når jeg igen får laksefeber.

Når jeg skulle sejle så langt, havde jeg valgt nogle dage, hvor det næsten var vindstille, men på den årstid bliver det tit tåget, når der ingen vind er. Det blev tåget med en sigtbarhed helt ned til 20 m. Jeg sejler normalt ikke ud i tåget vejr, men kommer det rullende, mens jeg er derude, fisker jeg færdig, men det kan jeg kun, fordi jeg både har radar og AIS i båden, for så er det nemt at se og følge de andre både på skærmen. Den ene dag blev der talt 163 trailere ved havnen og de fleste fiskede ved 40 m kurven, så der var meget trafikeret her. Ved trafiksepareringen er der også mange coastere, som sejler i begge retninger. Coasterne sejler ikke kun i trafiksepareringen, men her er flest. De kan træffes over det hele, men især syd for trafiksepareringen sejlede de over det hele. Der var en coaster, som min AIS først modtog signal fra, da den var 1,5 sm fra mig, men jeg kunne fint se og følge den på radaren. Der var også et militærskib oppe ved Kriegers flak, som ikke udsendte AIS signal, så den kunne jeg kun se på radaren.

Siden sidste års tur til Simrishamn, har jeg igen monteret nyt udstyr i min båd, Big Futte. Jeg skrev sidst, at jeg har en Lowrance HDS 10 og en Lowrance HDS-10m. De er nu skiftet til 2 stk. HDS 10 Gen2 ,som er ens, men med forskellige transducere tilsluttet. Den ene med Lowrance HST-WSBL som kan køre 200 kHz og 83 kHz, som jeg bruger meget, da den har en spredning på 60 grader, så jeg kan se et stort område under båden. Den anden har en Airmar P66 tilsluttet. Jeg har også en Broadband BR-24 radar tilsluttet, som nu kan køre med radaroverlay. Radaroverlayet blev muligt, efter jeg havde monteret et Simrad RC 42 ratkompas i forbindelse med min autopilot. Så kan jeg nu se de andre både som røde klumper sejlende rundt på mit søkort. Det kører helt fint og det giver en vis ro i båden, når tågen kommer rullende, at jeg kan se alle de andre både. Jeg sætter et billede ind.  Jeg har også tilsluttet en WHF, som kan vise AIS skibene på min HDS skærm. Så på den ene HDS-10 er der søkort, et Navionics Platinum + kort og fiskekortet fra Claus. Så kan jeg se AIS bådene oven på søkortet og med radaroverlay lagt ovenpå igen. Den anden HDS-10 er med ekkolod og StructureScan på, så jeg har sidescan og downscan billede på den, sammen med ekkoloddet. Når jeg har to ens HDS, kan jeg hurtigt bytte om på det, de skal vise. Det fik jeg brug for under en fight af en laks i tæt tåge. Da brugte jeg søkort på begge skærme. For jeg vidste at der lå flere trollingbåde i nærheden og at der var en AIS båd på vej. Da havde jeg den ene skærm zoomet ind, så jeg kunne se trollingbådene. De vises som røde klumper, som sejler på søkortet, når radaroverlay er slået til. På den anden skærm, som var zoomet ud, så jeg kunne følge coasteren med AIS signalet, som er vist som en trekant på skærmen, kunne jeg se, at coasteren var 7.5 sm væk og at den sejlede med 12 knob, så den skulle ikke blive noget problem. De andre trollingbåde var kun 0,5 sm væk, så dem holdt jeg øje med, men det gik fint, for de drejede væk fra mig. Laksen var på 11,2 kg og gav en god fight. Det giver ro på at kunne se alle de andre både på den måde, når sigtbarheden ikke er god.

Sidste år monterede jeg en ny autopilot, en Simrad AP24, som i begyndelsen kørte godt. Den kunne det hele, men pumpen havde en defekt, så den blev skiftet. Det var lige før, jeg sluttede i efteråret med at sejle, så den blev ikke prøvet så meget. Det viste sig på min første tur, at den ikke var ret god til at sejle i auto eller efter et punkt, men det blæste ikke, så det var ikke noget problem. Jeg snakkede med leverandøren, som mente, at softwaren skulle opdateres, så det blev den. På den næste tur skulle den så virke, men det gjorde den ikke og den var ikke blevet bedre. På denne tur blæste det lidt, så der var rigtigt brug for den, så når den ikke virkede, var det frem og tilbage til rattet og fiskegrejet hele tiden. Efter at jeg er kommet hjem, er den blevet prøvet igennem flere gange og det viste sig til sidst, at det var pumpen, som var defekt. Den er nu skiftet og jeg har været ude at testsejle den og nu virker den og kan det hele igen.

Fiskeriet var utroligt godt og nogle fangede rigtig mange. Da jeg var der i marts måned, var vand temperaturen 3,3 grader og mit fiskeri var bedst fra 40 m kurven og ud. Jeg fangede på både Dipsy Diver og på downriggerne i 60 til 100 fods dybde med den største på 11.2 kg. I april måned var temperaturen steget til 5,3 grader og da synes jeg, at det var bedre på lidt lavere vand, og jeg fiskede ind til 30 m kurven, men jeg havde flere, der ikke blev kroget ordentligt. Det var både på sideplanerne og på riggen og det var ligesom om de huggede mere forsigtigt. Jeg mistede nogle fine fisk, bl.a. en på sideplaner, der tog et udløb på ca. 150 m med sideplaneren efter sig og det endte i et stort skumsprøjt og så var den væk. En anden laks havde hugget i 100 fod, men det havde jeg ikke opdaget. Den sprang ud af vandet lige ved siden af båden og igen 20 m bag ved båden. Da opdagede jeg først, at den nederste stang var udløst. Den tog et udløb på ca. 150 m og gik fint der. Det andet grej blev bjerget og den fulgte fint med ind til båden, men den var ikke træt, så den sprang flere gange inde ved båden. Det var utrolig flot at se så stor fisk springe ud af vandet lige ved siden af båden og jeg vil tippe den til over 12 kg. Jeg tror, at den blev bange for båden, for lige pludseligt svømmede den ned på 40 m vand, rystede på hovedet og var fri igen. Den største, jeg tog med hjem, på var på 11.2 kg. Så fiskeriet er helt i top og har man først fundet laksene, er der som regel flere tilbud i samme område.

Klintholm havn har et fint dobbelt slæbested og man kan købe kort ved Claus købmand til 100 kr. pr. dag eller et årskort til 500 kr. og så må man overnatte i havnen et antal dage og der er strøm på broerne. Der var indendørs renserum, så vi kan rense vores fisk og der var fryser og is til kølekassen, som vi må bruge. Toiletterne var også rimelige og blev tit gjort rene. Claus købmand har diverse varer og har friskbagt morgenbrød. Da jeg var der i marts, var det kun købmanden, der havde åbent. I april var flere af spisestederne, der havde åbent. Jeg var så heldig at blive inviteret på aftensmad ved Morten, som er ham, der har båden Wellness og har sommerhus der. Det var rigtig god mad, og der blev snakket fiskeri i mange timer og det var hyggeligt. Da jeg var der i april, blev jeg igen inviteret på aftensmad hos Morten. Hans fiskekammerat Jan Smith var lige kommet fra Tyskland og John Lau var der også, så der blev hygget i mange timer.

På vej mod nye oplevelser og det flotte Møns klint forsvinder agterud.


Her er et billede, som viser radaroverlay. Jeg har en trollingbåd til styrbord og tre til bagbord. Den lille klump, der er foran mig, er fugle. Så nemt er det at se de andre både, når det bliver tåget.


Her er jeg på vej mod Klintholm havn, AIS skibene er vist fint og også med radaroverlay. Man kan se, at jeg sejler med 21,2 knob og der er 20,4 nm til havnen og jeg er der kl. 18:13.


Her er skyer af fisk, som det ser ud på sidescan og downscan, og med et ekkolods billede. Her kan man se, at jeg har downriggeren i 80 og i 50 fod og en stakker i 30 fod.


Her er en glad og træt fisker med laks på 11,2 kg og 9,2 kg.

af Bjarne Schou

Udgivet i Bjarnes Artikler